(L)Ju(v)ligt mellis

Mmm mums jag älskar vitkål. Vi borde utse en vitkålsminister för att få fler att lära sig älska kål. Utsedda vakter borde få i uppgift att se till att allas inköpslistor innehåller vitkål och att samtliga kunder verkligen går till grönsaksdisken och köper det i affären. Kunderna kommer att tillåtas låta bli att köpa vitkål om de avser att inhandla anna typ av kål (t.ex. brysselkål eller blomkål) för att uppehålla valfriheten.

Jag råkade köpa 5 kålhuvudel (vitkål) i affären idag. Jag glömde att jag förmodligen är allergisk mot kål. Kål är annars en väldigt bra råvara som är lätt att variera. Man kan koka kål, hacka kål, riva kål, steka kål... Här kan ni (framförallt ni fantastiska kvinnor) läsa mer om vitkålens oändliga möjligheter och användningsområden. Jag stötte på ett problem när jag skulle stoppa ner kålen i påsen - den fick inte plats. Jag fick springa hem och hämta min ryggsäck för att få med all kål hem.

Nu när våren är här så tillagade jag ett klassiskt julbordstillbehör till mellis - brunkål!


Ingredienser till recept:


1 st vitkålshuvud

200 gram smör (margarin eller filmjölk går också bra)

4 msk sirap

5 dl skinkspad eller fiskfond


Tillagning av recept:


Sätt ugnen på 200 grader. Strimla vitkålen med en kniv (om du har tillgång till en, annars går det bra med en nyckel). Bryn kålen i en stekpanna (har fortfarande inte hittat någon så jag använde en kastrull) och lägg över i en ugnsform. Ringla över sirap och häll över fond och stek i ugnen 4 timmar. Rör om då och då om du kommer ihåg


Gott som det är. Jag hittade en nöt från festen igår som jag hade som tillbehör.



Kålen blev fantastisk, jag gjorde ett glädjeskutt när jag hittade nöten också - den passade jättebra till.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0