Ny kål, ny kraft!

Jag är så lycklig. Tack för allt stöd! Jag kan inte tacka alla personligen (jag vet inte hur man ser vilka ni är som läser) så det får bli ett kollektivt tack.
Tack.


Har haft fullt upp med min nya Facebookklubb idag som ni märkt. Rivstart direkt känns d som! Hela jag e helt pirrig just nu... D e ju det här jag älskar! Jag har också sorterat papper och borstat håret. Det känns lite nervöst med alla nya läsare. Men faan va taggad jag e!

Trots allt har jag ändå hunnit ner till min lokala matvaroaffär för inköp. Idag doftade grönsaksavdelningen förföriskt parymerat. En hängiven kålälskare är alltid på jakt. Det är lite som att leta efter slutet på regnbågen, man blir aldrig riktigt nöjd med utbudet. Idag känner jag mig modig, lycklig och modig och de potatisliknande knölarna på blomkålen tilltalade mig på ett sätt jag inte upplevt på ett bra tag. Har sedan jag i höstas tvingade jag i mig en rå blomkål (var jättehungrig) fick jag lätt magvärk som påföljd och har därför inte riktigt vågat mig på denna blommiga kål sedan dess. Jag tvekade en smula... Var jag för tidigt ute? Tog mod till mig och slog till. Den har månne inte samma dragningskraft som vanlig kål (iaf inte för mig) men faktiskt en trevligt krispig konsistens och god kålsmak. Om du tror att du inte tycker om blomkål, prova det här enkla receptet på stuvad blomkål och det finns ingen chans att du vill tillbaka till ett blomkålsfritt liv.

Du behöver:

1 blomkål
5 dl vatten (jag använde fiskfond som var fanns kvar från tidigare kålrecept)
1 dl vetemjöl
5 dl grädde/filmjölk/mjölk
salt
200 g smör

Gör såhär:


Tag bort ev ruttna delar av kålen och skär i små bitar (de som inte var ruttna). Mät och koka upp vatten (eller fond). Lägg i kålen som nätt och jämnt ska täckas av vattnet. Tillsätt salt. Koka kålen nätt och jämnt mjuk under lock, i 2 minuter. Häll av spadet och låt kålen rinna av, annars blir stuvningen för tunn. Rör ut mjölet med lite av grädden i en kastrull, tillsätt resten av grädden och fettet. Koka upp. Smaksätt med salt och ev också lite kryddor. Lägg i den avrunna kålen och värm stuvningen. Servera med valfritt tillbehör.



Har inte hunnit diska idag så det var ont med tallrikar men gott blev det - hoppas magen pallar kålen bara *peppar peppar*

Snart är jag (och bloggen) tillbaka med ännu mer härlig energi!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0