Husmanskost

Oj, vad klockan blev mycket! Varför är det aldrig någon som har berättat för mig hur enkelt, billigt och gott det är med kålsoppa? Eftersom kålen är närproducerad så sparar man samtidigt på miljön. Somnade efter morötterna och när jag vaknade tyckte jag att det behövde dammsugas mer än vanligt (får ta tag i det saken när tillfälle ges) och vips så är klockan 20:30. Det är lätt att det blir sent när det är så härligt väder ute. Man märker inte att det blir kväll!

Soppa var det ja.

Så här gjorde jag:

Strimla ca 1 kg vitkål.
Dela en purjolök på mitten och pressa i 2 stora vitlökar.
Häll sedan allt i en stor kastrull (nej jag har inte hittat någon stekpanna än - but the search goes on).
Häll i 1 liter vatten.
Krydda med två tsk sambal oelek och svartpeppar efter smak. Jag valde att ha i dl fiskfond också (ta gärna lite mindre, det smakade väldigt mycket fisk).
Låt allt koka i nån min. Smaka av med salt och späd med vatten vid behov. Har du lite mindre vätska kan den även serveras som ett gott matigt tillbehör till annan mat (då tycker jag att man ska skära grönsakerna i lite större bitar).
För att soppan ska bli mättande och en bra måltid så tycker jag att man ska komplettera med protein. Kokade två ägg och hade bredvid (löskokta ska det vara).



Jag tog upp de 2 stora purjolöksbitarna och skar dem i mindre bitar när det var klart så att det skulle gå lättare att få upp dem på skeden (akta så att ni inte bränner er!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0