Puh, mycket jobb med påsken!

Ni som suttit vid datorn idag och väntat på ett inlägg  er väntan är över;) Jag förmodar att ni som känner mig irl eller genom bloggen förstått att jag haft mycket att göra idag. Påsken är en härlig högtid där vi firar ägg, pyssel, Göteborg och mat vilket är fyra saker som jag verkligen vurmar för. Lite påskkuriosa är att påsken från början är en svensk högtid med rötterna i Göteborg där goa gubbar för flera hundra år sedan tyckte att vi skulle fira att fåglarna kom tillbaka från sydligare breddgrader. Nu har påsken helt tagit över men få vet att det faktiskt var i Göteborg det första påskägget avnjöts. Lite häftigt:)

För att återgå till ämnet; idag har det varit full rulle. Jag har hunnit med massor och känner mig riktigt nöjd med dagen. Ibland kan man känna en press med att hinna med allt pyssel och att orka äta så många ägg som det bara går. Man får inte ta det så allvarligt att man glömmer bort att ha kul under tiden. Sätt gärna upp delmål också så känns det lite lättare. (exempelvis at tio ägg och gör en kyckling innan klockan tio).

Började iaf dagen med att koka ägg:. När du kokar ägg ska du komma ihåg att de ska koka tre minuter per ägg och idag kokade jag 20 stycken. Den kvivktänkte bloggläsaren kan här snabbt räkna ut att det innebär att de ska koka i 60 minuter. Normalt tycker jag om löskokta ägg men när de ska användas till pyssel måste de stå emot visst tryck.


När äggen är kokade kan du sätta igång att måla. Ett tips är att låta dem svalna något så att du inte bränner dig. Måla det du känner, gärna någonting som du mår bra av och får dig att le. Jag använde tushpennor.


När äggen är färdigmålade och du känner att du inte är riktigt färdig med att rita kan du fortsätta med att måla av äggen. Riktigt roligt och många gånger blir resultatet bättre än det verkliga ägget.


Jag har också tillbringat en stor del av dagen till att pyssla. I detta fall har jag valt att göra kycklingar för det tycker jag är roligt. Kycklingen underst kanske påminner er om några av mina andra pyssel (knoppisar och vännerna) vilket man inte ska se som ett plagiat utan istället en förlängning av kreativiteten. Den översta kycklignen är någonting helt nytt för mig och jag känner mig väldigt nöjd med den.


Det var allt mina vänner. Nu förstår ni iaf varför jag inte haft tid att skriva mer idag, har haft fullt upp och känner mig utpumpad, mätt på ägg och lycklig.

Kram på er och glad påsk!

Kommentarer
Postat av: Anonym

dåligt med uppdateringar i dessa dagar!!!

2009-04-13 @ 17:22:27
Postat av: Petter

Har fullt upp med allt pyssel...

2009-04-14 @ 17:30:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0