Brygg din egen champagne


Kära läsare,

Ni tror väl inte att jag glömt bort er? Ni som känner mig väl vet att jag aldrig skulle glömma någonting. Jag har kommit på ett sjukt bra knep inför nyårsnatten. Nu är jag, för en gångs skull, lite sent ute men ni kan ju använda receptet till andra jubeleum eller spara det tills nästa nyårskalas.

Jag har kommit på att man kan brygga sin egen champagne. Man tar bara jäst, socker och lite vatten slänger ner någa druvor (eller russin om ni vill ha en lite juligare smak) och låter det stå och götta till sig i ett par veckor (därför bra att vara ut e i god tid). Sen kör ni bara mäsken i en soda streamer (går ofta att låna av en granne). Klockrent. Blir bubblor och allt. För er som kommer på detta för sent kan ni se om ni kommer över ett billigt parti av ert favoritvin som ni kan streama. Inte öptimalt att göra på öl, blir lätt lite gasigt i magen efter.

Snupergott! Perfekt gåbortpresent också om ni är bortbjudna på kalas!




Den lite brunare färgen kommer ifrån russinen och att jag tillsatte en skvätt soja som jag kom över.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0