Värmande och lagrade höstgrytor

Tänk vad fort tiden går. Så var hösten här med långkoken och grytorna. Är du som jag puttrar det en boeuf bourguignon på spisen nu i helgen. Här kommer mitt favoritrecept:

Du behöver:

1,5 kg kött
2 paket smör
5 kg morötter
2 lökar
1,5 dl salt
0,5 krm svartpeppar
6 dl rött vin
3 vitlökar (alt. 3 burkar syltlök)

Gör såhär:

Blanda alla ingredienser i ett kärl - lägg i smöret sist. Koka väl.

Tips: Jag hade inget vin så jag bytte ut det mot filmjölk - grytan får då en lenare och mer rund smak. Svalkande och välpassande till den kraftiga och värmande vitlökssmaken. Hade bara en lök så jag slängde i en apelsin istället för den ena löken.



En gryta att bjuda gäster på. Den blir bara godare om den görs i ordning ett par dagar i förväg. Jag gjorde min förra helgen och får gäster imorgon!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0