Fattigmanskost

Eftersom det visat sig att jag har beklämmande dålig ekonomi så gick jag till affären och letade efter kap. Det blev 5 purjolökar (fick en bra deal och betalade strax under en 20-lapp för alla 5!). Purjolök är väldigt billigt och gott. Jag älskar purjolök, det passar så bra i nästen all mat. Jag äter nästan hela löken utom eventuella skadade delar. Hittade ett gammalt favoritrecept som jag bestämde mig för att damma av. Både turen och humöret har gjort en U-sväng :D

Du behöver:


5 rejäla purjolökar

En skärbräda + kniv
En gryta

Gör såhär:

Skiva purjolöken på en skärbräda. Om du är ovan med att skiva så har du nog att göra i ett par timmar, men det är det värt.

purjolök-1

Lägg i purjolöken i en gryta.

purjolök i gryta-1

Hoppsan, grytan räckte precis till. Jag kan inte låta bli att vara lite mallig över att jag hittade ett recept där hela den enorma mängd purjolök som jag köpte gick åt. Och då drog jag ändå ned mängden lite från originalreceptet! Riktigt gott var det i alla fall!

Här kan ni läsa mer om min drömmar om purjolök.


Kommentarer
Postat av: Knapp Britta

Hej Petter. Tack för all inspiration. Jag har en enkle fråga. Som du vet så har jag inte så stora kastruller hemma i mitt gryskåp som du. Jag och Emma funderar nu på att investera i en redig kastrull som man kan laga mycket mat i. Nu undrar vi: Hur stor gryta ska vi satsa på?

2009-04-27 @ 13:13:01
URL: http://knappbritta.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0