Odla "svampinjoner" (efter önskemål av Andreas)

Det är lättare än man tror att odla det mesta och man ska inte vara rädd för att pröva sig fram. Det är bra att börja med att odla saker som inte tar så stor plats, det är inte alla som är välsignade med ett eget växthus i trädgården. 

Vi har väl alla haft svampar som dyker upp hemma, i blomkrukor eller på andra ställen utan att man behövt anstränga sig. Det är skillnad på att ha svampodlingar och att ha svampar hemma. Jag har två svampodlingar på gång hemma as we speak. En mindre odling (mest på kul) i en blomkruka och en riktig odling av någon annan svamp som jag inte riktigt vet vilken det är.

Det är enkelt att odla all svamp, även enkelt odla champinjoner. för det är ju också en svamp. Man tar bara en låda eller bunke eller vad du har hemma och fyller den med jord (går att hämta ute i vilken rabatt som helst). Blöt jorden ordentligt, den ska vara så blöt hela tiden att den kan börja mögla (OBS - VIKTIGT)! Det spelar ingen roll vad du vattnar med så länge det är blött! Ta sen den svamp du vill odla och dela dem i små bitar. Tryck ner dem i den fuktiga(!!!) jorden och lägg någonting över dem. Jag har provat med allt från en handduk till en kastrull. Det bästa är en bajspåse - den släpper inte in ljus och håller fukten inne.

Nu är du redan på god väg att ha dina närproducerade svampar. Det kritiska är att det hela tiden ska vara riktigt fuktigt i odlingen. Det kan inte bli för mycket väta, jag brukar ha odlingarna i badrummen under dagen så att jag kommer ihåg att vattna varje gång jag går på toa. På natten ställer jag ner dem i väthuset där de har skydd mot vinden.

Vill du ha en riktigt snabb start i din odling kan du fylla på jorden med götsel - ytterligare en anledning att ha odlingarna i badrummet där det alltid finns dynga tillhands...


(odlingen av svampen som jag inte vet vad den heter)


(odling av en champinjon)

Kommentarer
Postat av: Bärra

snacka om att vara en kille med många strängar på sin lyra.



förundrad och ödmjuk

2009-03-06 @ 05:50:54
Postat av: Petter

I det antika Grekland framfördes poesi och dikter till spel på lyra, därav benämningen lyrik.

2009-03-06 @ 09:23:21
Postat av: Knarksvamp

Den övre bilden är ju cubensis (knarksvamp) om jag inte misstar mig, vilket jag inte tror att jag gör.

2011-05-30 @ 12:10:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0