Funderingar kring handel och hemlagad pizza

Har konsumtionssamhället helt tagit över? Som ni vet så tillhör jag inte någon intellektuell elit och har mer åsikter än kunskaper. Jag har därför inget svar på frågan, endast en fundering eller en spekulation. Det är alltid full rulle i affärerna. Man blir alltid så stressad att man inte vet var man ska ta vägen. Visst lever vi i ett konsumtionssamhälle men är det på gott eller ont? Konsumtionen förutsätter produktionen och produktionen ger arbete åt många människor så visst finns det något gott i vårt överflödssamhälle. En del påstår att vår klimatförändring orsakas just av att stora delar av jordens befolkning blir rikare och konsumerar mera. Jag tror jag att vår stora produktion och konsumtion är till skada för naturen men även våra frysar. Konsumtionen är alltså inte källan till allt ont.

När jag handlar är jag i regel så hungrig så det blir endast att handla "det nödvändigaste" innan jag beger mig hem. Jag är alltid lite tveksam över hur mycket pengar jag kunde spendera utan och skämmas, men idag kom jag på att jag bara flyttar på mina tillgångar. Genom att investera i lokala råvaror stödjer jag ju även den lokala handeln. Lokala råvaror kan ju tyckas lite tråkiga men för att göra en lokal råvara lite mer exotisk krävs bara några enkla knep. Idag köpte jag en lokal lök som jag gjorde en exotisk pizza med:

Du behöver:

1 lök (svensk)
1 salamiskiva (här kan du läsa ett annat salamitips)
1 deg
En exotisk smakhöjare

Gör såhär:

Gör en deg (din favoritdeg) och platta ut den. Stek lök och salami och lägg ovanpå degen. För att få en främmande smak på den lokala råvaran kryddade jag löken med lite Koskenkorva (utländsk alkoholhaltig dryck).  



Jag har inte diskat än så jag hade ingen tallrik. Min favoritdeg är ganska stor så proportionerna på pizzan blev lite konstiga - annars blev det jättegott.

Kommentarer
Postat av: Anonym

vaddå favoritdeg?

2009-03-13 @ 12:38:22
Postat av: Petter

Med favoritdeg menar jag den deg du har som favorit. Jag brukar ha lite olika från dag till dag men oftast den jag har tillgänglig.

2009-03-13 @ 14:06:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0