Att koka soppa på en låda

Herregud jag har verkligen haft fullt upp idag - det är därför det har varit tyst på bloggen. Jag har spelat Marble Match på min mobil, läst en artikel (den här), och lagat en härlig kållåda för att nämna något av vad jag gjort idag. Inte en så fullt exotisk rätt som namnet antyder, det är helt enkelt en vitkålslåda (jag har ju väldigt mycket vitkål att göra av med). Ett bra sätt att ta tillvara på kål är att göra en låda av den.

Du behöver:

1 vitkålshuvud
600 g smör
1 stor gul lök
Salt och peppar
1 ¾ riven ost
Vätska

Gör såhär:

Steg 1: Strimla all kål och lök och forma en låda av dem.
Steg 2: Smält smöret i en stor kastrull och bryn på svag värme lök och vitkål tills det blir mjukt. Smaka av med salt och peppar. Ta kastrullen från plattan och blanda ned 2 matskedar av osten. Häll på vätskan och strö över kvarvarande ost. Låt kålen koka upp och ät med sked. 



Såhär mycket kål använde jag till soppan. Om ni inte är så hungriga kan ni minska mängden kål i steg 1.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0