Baka dina egna potatisar

Jag har länge velat odla mina egna potatisar men inte haft det utrymme jag behöver i garderoben. Kom istället på den geniala idén att baka mina egna potatisar. Den uppmärksamme bloggläsaren märker här också ordvitsen i det hela - BAKA POTATIS = BAKPOTATIS! Hehe... Jag rusade iväg till affären och handlade mjölet (idén var precis den spark i baken jag behövde för att komma iväg) och satte igång att leverera.

Du behöver:
Mjöl (glömde skriva upp hur mycket jag tog så prova er fram)
Jäst (tre paket för fyra potatisar)
Smör
Mosade bruna linser (för färg)
Lite snus

Gör såhär:
Blanda allt i en bunke och forma dina potatisar. Här kan du låta fantasin flöda, vill du ha potatisarna större eller mindre osv... Jag försökte forma dem så lika potatisar som det bara går men du kan också försöka att göra "den perfekta potatisen". Här har du chansen - möjligheterna är oändliga! När potatisen har en bra form kokar du dem i vatten i några minuter så de får ett skalliknande hölje. De blev helt ok smakmässigt men otroligt lika en riktig potatis utseendemässigt! Här kan du lura någon också! Kanske bjuda på en bakadpotatis med champinjonstuvning och se hur lång tid det tar innan gästen märker:)

Såhär lika blev dem:

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag provade att baka potatis, men jag bytte ut mjölet mot potatismjöl och fick en mycket bättre potatis smak, jag provade även utan snus men det var ett totalt fiasko.



Ser fram emot fler "odlings" och "bak" tips

2009-03-06 @ 02:27:22
Postat av: Petter

Vad härligt att du vågar prova! Här vill jag höja ett varnande finger - att helt utesluta ingredienser kan sluta hur som helst. Bättre är att byta ut som jag brukar göra. Men, det tål att upprepas, jättehärligt att du är med och följer bloggen "på riktigt"!

2009-03-06 @ 05:38:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0