Strålrudbeckian - skötselråd

Som ni förväntansfulla bloggläsare kanske redan sett har jag fått ett önskemål av Hoffa "Tussilago" (en riktigt god vän) att skriva och berätta om hur man bäst beskär Strålrudbeckian (Carnósus Cartilaginósus Búlbus). Roligt att höra att han kommer ihåg min absoluta favoritblomma, jag känner mig smickrad. Egentligen har jag lite svårt för gula perenner men hela den här växten är så lättskött (den behöver inget stöd utan är stadig och okänslig mot båst och regn) och vacker att den blir ett undantag. Hoffa har dock ett fel i sitt meddelande, vad Hoffa inte vet är att man inte behöver beskära den.

En stråkursbecka behandlar man på precis samma sätt som en Orkidé, man ställer den i ett mörkt rum när den blommat färdigt och "glömmer bort den". Innan man vet ordet av sägs den blommar om och bli större och ståtligare än någonsin! Det måste vara en helt otrolig upplevelse! Tyvärr har inga av mina Strålursbeckior återuppstått än. Jag har ställt otaliga krukor i en garderob där de i lugn och ro får den fukt och det mörker de så väl behöver. Ibland sätter jag mig i garderoben och pratar med dem (det är nämligen bra att prata med sina växter för att de ska få tillräckligt med koldioxid). Dock har ingenting blommat om, men skam den som ger sig. Min dröm är att en dag öppna garderobsdörren och mötas av ett hav av blommande och väldoftande strålursbeckior. Den dagen kommer jag inte kunna sluta le...

Om man känner att man verkligen vill beskära sin strålursbeckia kan man bara skära av den några centimeter över jorden. Det är egentligen inte så bra men jag tycker att det är svårt att låta bli (som ni kan se på bilden nedan).


 
Kuriosa: Strålursbeckian har en varm gul färg som lyser på långt håll och är verkligen en prakt men den bör sitta i större grupper för att komma till sin rätt. Den vill ha full sol för att trivas bäst och den lockar fåglar och fjärilar till sig.

Kommentarer
Postat av: Hoffis Plantis ;)

Vad glad jag blir för ditt fina svar! :) Att den inte ska beskäras alltså! Jag har väl gjort fel hela tiden då! Haha! ;)



Fortsätt gärna på detta gröna tema, om du har tid. Du har pratat om din frys som du ställde ut i trädgården och jag fick en sådan idé! Kan du inte, som är så kreativ, odla någonting i den? Det vore verkligen häftigt att se. Hoppas du gillar mig och min idé;) / Hoffis Plantis ;)

2009-03-03 @ 15:00:11
Postat av: Petter

Kära Hoffa, så fin idé du gav mig. Finns oändliga möjligheter för vad man kan plantera i frysen, blir som ett eget litet växthus! Ska genast sätta mig och fnula på vad det skulle kunna vara.



Självklart ska jag fortsätta med de "gröna inläggen", speciellt nu när jag vet att det finns en hängiven läsare för dessa. Roligt att vi delar detta intresse, du och jag.



Jag gillar både dig och din idé väldans mycket! Vi kanske skulle ta en planterarkväll någon dag, bara du och jag. Snart är det dags för balkonglådorna också, även om jag tycker att det är lite tråkigt med sådana traditionella display-ytor. Föredrar nyskapande, såsom ölburkar:)



Kram

2009-03-03 @ 15:13:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0