Trädgårdslycka

När jag kom hit till Afrika så gjorde jag verkligen allt för att känna mig som hemma. Mina gröna bloggfingrar är inte lagda på is bara för att jag befinner mig annorstädes - tvärt om! Jag har en liten trädgård vid stranden som jag påtar i så ofta jag kan. Det är inte bara växter som trivs i min trädgård - jag får även andra besökare:



Det är allra roligast att arbeta i trädgården utan handskar. Jag tycker om direktkontakt med mina grödor och det får man ju inte med 5 mm gummi eller tyg mellan dig och plantan. Jag brukar fuska och ta av handskarna då och då. Jord torkar ut händerna något enormt och naglarna blir sköra. Här är några tips på hur händer och naglar kan klara sig undan med fukten i behåll vid trädgårdsarbete utan handskar.

1. Väl hemma efter trädgårdsäventyret tvätta händerna!

2. Klös tvålen, dvs dra med naglarna över en tvål så att tvålmassan fastnar under naglarna. Detta gör det mycket lättare att tvätta rent envis jord som fastnar och naglarna torkar inte heller ut.

3. Smörj in händerna med en fet olja och ta en kopp kaffe medan händernna suckar av tacksamhet.



Om du i alla fall inte får bort smutsen så är ett tips att, som jag, hålla dig inomhus dagtid.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0