Gör våra grannar sällskap - fira Norge med norsk mat!

Idag är det den sjuttonde maj, dagen då Norges befolkning för att iklä sig folkdräkt, vifta med flaggor och vinka till kungafamiljen. Norges nationaldag är något alldeles speciellt, åtminstone för alla norrmän. Norsk mat har aldrig gjort särskilt stort väsen av sig. Det är inte många fasta livsmedel som slagit utanför Norges gränser. Norsk hårdost har lyckats bli en storsäljare men kommer man till norska nationalrätter som klippfiskgratin, fiskeboller eller lefse har de svårt att hamna på matbord utanför landets gränser. Norsk mat bygger till stor del på vad man kan få från havet. Torsk, gärna i kokt form, har varit typisk norsk mat i generationer och serveras ofta med senapssås. Som läget är nu låter jag torsken få simma kvar i havet och koncentrerar mig på senapen istället.


Kommentarer
Postat av: stina

Vad tycks om min nya hedar!?.

Hissa eller dissa?..



Ps, glöm inte titta filmerna på min blogg. Budskapen måste runt i världen. Folk inser inte hur snabbt det går att förlora sina nära och kära.

Filmerna: Drive Safe & barnmisshandel måste ses.

Vi måste ta tag i den sanning vi gärna blundar för.

Hjälp mig.. Kommentera och sprid vidare budskapen.

Mvh Stina

2009-05-18 @ 03:01:12
URL: http://stiiiinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0