Hemmagjord glass med smarrig kolasås

Det är flera grejer som ska hinnas med varje dag. Eftersom bloggen är prio ett just nu så har jag inte haft tid att ägna mig åt många andra sysslor den senaste veckan. Stressigt värre är det. Jag har till exempel glömt att vattna min fikus igen.

Jag gjorde i alla fall ett försök till hemmagjord glass med kolasås nyss men kom på att jag inte har någon fungerande frys (i alla fall inte i infrysningssyfte). Det är inte lätt att hålla många tankar igång samtidig, försök själva! Jag hade tyvärr varken ägg, socker eller grädde som man egentligen ska ha i glassen. Kolasåsen gjorde jag såhär:

Du behöver:

100 g smör
1 dl strösocker
1 dl vispgrädde


Tillredning:

Koka ingredienserna till kolasåsen ca 5 min och ringla den över glass.





Som jag sa tidigare så hade jag inte grädde, eller socker så jag bytte ut dessa mot smör (samma mängd som det skulle vara av grädden och sockret för att inte mixtra för mycket med proportionerna). Jag blandade i lite rågmjöl för att få den rätta konsistensen och färgen. Jag brände mig på tungan först när jag försökte dricka smöret direkt ur kastrullen men det var jättegott att blanda ut det  med lite filmjölk för att kyla ner det lite (det skar sig något men det blev ganska häftiga marmoreringar!). 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0