Hungrig? Lyssna på kroppens signaler!

Ämnesomsättningen sjunker med en femtedel när vi sover. Detta faktum har även denna morgon gått mig obemärkt förbi och jag börjar tro att denna naturens lag inte gäller mig. 
Genom att göra din egen müsli får du full kontroll på ingredienserna samtidigt som du kan modifiera efter smak. Utgå ifrån detta grundrecept när du gör din müsli:

Du behöver:

6 dl havregryn
2dl honung eller sirap
En näve valfria nötter (om du har hemma)
1msk kanel
3msk smör
1,5 dl vatten

Gör såhär:

Smält smöret och blanda med vattnet separat. Rör ihop de andra ingredienserna för sig. Samla de torra ingredienserna i en bunke och häll sakta över smör- och vattenblandningen. Rosta 30 minuter i långpanna på 200 grader i ugnen om du vill ha en lagad müsli. Vänd och rör i så fall om var tionde minut (detta moment kan hoppas över). Sedan är du färdig med din egen frukostmüsli! Passar bra till filmjölk. 

Tips: Går även att spara om du inte orkar äta upp all müsli.



Jag hade inga nötter men det blev gott ändå :)
Jag sparade lite i en påse - ett gott mellis som du kan ta med till jobbet/skolan eller på utflykten (glöm då inte att ta med en sked).

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0