Håller fanan högt för den enklaste och billigaste hörnstenarna i vår alltför fattiga svenska gastronomi!

Nu var det länge sedan jag fick protein i mig och vanligt stekfläsk är bland det godaste som finns. En sann fläskälskare och experimentör är alltid på jakt efter genvägar för att få fram de perfekta recepten. En genväg är naturligvis att använda en bra råvara, men vari ligger då utmaningen frågar jag er? Ett bra sätt att väcka en mindre bra bit fläsk till liv är att fylla köttet med saltvatten, vilket är genialiskt. Salt är jättebilligt, och vatten är nästan gratis. Har man tillräckligt mycket salt så kan man maskera alla spår av härsken smak. 
Märk väl att vätskan kommer att rinna ut i stekpannan om du steker fläsket, vilket är väldigt förargligt för den som står och försöker göra knaperstekt fläsk men istället får gråa kokta skivor i pannan.

Fläsk var det ja.

Du behöver:

2 kg Stekfläsk
1 liter vatten blandat med salt (du får förmodligen en hel del spad över. Grattis! Koka en soppa, gör en sås eller byt ut morgonkaffet i morgon bitti!)
Ett enbär (mitt kryddval kan här tyckas vara lite oortodoxt. Men det blir gott.)

Gör såhär:

Lägg fläsket i en kastrull och häll på vattnet och saltet och övriga ingredienser (jag syfter här till enbäret). Koka upp och se till att fläsket blir varmt. Servera i en stor skål.




Jag glömde momentet med kastrullen och gick direkt på tallriken. Enbäret hade inte givit spadet särskillt mycket smak så jag rekommenderar verkligen att ni inte hoppar över det momentet när ni lagar rätten.

Om du tittar noga på bilden ser du kanske att det är en lätt grön ton på köttet. Det beror på att köttet inte var pinfärskt när jag började. Det hade varit vacuumpackat i några veckor, luktade aningen konstigt men var säkert fullt tillfredsställande hygieniskt sett, 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0