Mitt dagliga bröd

De flesta av oss äter bröd varje dag, och det mesta handlar vi i butiken. Att baka hemma kan vara enkelt - och om du bakar själv har du bättre koll på vad limpan eller bullarna verkligen innehåller. Jag gillar att baka bröd, älskar doften av nybakat bröd och att skära upp brödskivor när de är sådär ljumma så att smöret nästan smälter. Man känner sig aldrig så rik som när man plockar ut färskt bröd ur ugnen.

I dag har jag bakat frallor. De här frallorna är goda att fylla med pålägg och ta med på picknick. Degen kan också bakas ut till limpor.


Ingredienser till recept


1 pkt jäst
5 dl ljummet vatten 
13 dl vetemjöl

1 msk salt

3 msk smör
 

Tillagning av recept


Rör ut jästen med vattnet i en degbunke. Tillsätt salt och mjöl. Spara 1 dl mjöl till utbakningen. Arbeta ihop degen. Lägg tillbaka i bunken och låt jäsa i 30 minuter under handduk.



Ta upp och forma till frallor. Sätt ugnen på full fräs. Pensla med smör och grädda i 25 - 30 minuter.

Tips: Variera ditt bröd! Jag hade ingen jäst hemma så jag fick ganska kompakta frallor.



Det doftar så gott med bröd i ugnen så det krävs en stark vilja och stor hunger att ta ut dem. Jag tillät mig själv att njuta av doften ganska länge idag vilket resulterade i en härligt knaprig skorpa och färg på frallorna. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0