Vilse i pannkakan

Jag kom just på att det är torsdag idag. Torsdag = pannkaksdagen! Jag slängde ihop en snabb smet och gräddade ett par. Som ni vet vid det här laget så har jag ingen fungerande stekpanna så det fick bli i en gjutjärnskastrull istället.

Du behöver:


3 dl vetemjöl

salt

6 dl mjölk

3 ägg

3 msk smör


Gör så här

Blanda mjöl och salt i en bunke. Vispa i hälften av mjölken och vispa till en slät smet.
Vispa i resten av mjölken och äggen. Låt gärna svälla i cirka 30 minuter.
Smält hälften av smöret i en stekpanna och vispa ner det i smeten. Använd resten av smöret till att steka med.


Många upplever det som svårt att laga pannkakor,
det är lätt att misslyckas med pannkakor innan man får in snitsen. Är du nybörjare kan du testa att ta mindre mjölk/fil och/eller mer mjöl för att pannkakorna skall hålla ihop bättre. Ett viktigt tips är att verkligen låta smeten svälla ett tag innan ni steker pannkakorna, det gör dem lättare att hantera. Var noga med att värma kastrullen så den är riktigt varm innan ni börjar.




Jag tror att jag glömde något moment i tillagningen men gött blev det.

Kommentarer
Postat av: Arvin

Det ser gott ut iallafall :)

2009-02-26 @ 17:56:23
Postat av: Petter

Tack Mannen, det var det också;)

2009-02-26 @ 19:55:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0