Kranstillverkning och Valborgsinspiration!

Som ni har märkt så har det varit lojt på bloggen under en längre tid. Det är inte så att jag har legat på latsidan (sån är inte jag), utan jag har bara varit tvungen att prioritera. Sedan sist så har jag hunnit med att klippa tånaglarna, spela spel på min mobil (samtidigt som jag laddade den) och att spela patiens. Men kanske det viktigaste av allt -jag har varit ute i solen och plockat gräs! Nu kanske ni undrar vad jag ska ha gräset till. Det är en berättigad fråga. Svaret är att jag ska göra en valborgskrans. Vad är då en valborgskrans undrar säkert den frågvise bloggläsaren? Jag menar att kransar är den ultimata sommarhuvudbonaden som passar lika bra vardags som till fest och varför skulle man då begränsa sitt kransbärande till enbart midsommar?

Eftersom kransar är en färskvara så ska man egentligen tillverka dem samma dag som du ska bära den men jag tänkte låta den mogna så att den får en skönt "jordig" färg. Om man vill göra en fyllig och färgglad krans så kan man använda blommor i kransen (var i så fall noga med att inte plocka några fridlysta blommor). När du ska gå ut och plocka gräs kan det vara bra att ha med sig en sax att klippa av eventuella rötter med samt några gummiband eller snörstumpar att binda i buketterna med om du vill sortera gräset du plockar. Jag brukar sortera gräset mellan fingrarna; en sort mellan lillfinger och ringfinger, en sort mellan ringfinger och långfinger osv. När det inte ryms mer gräs i min hand brukar jag ta en paus. Jag fick med mig så mycket gräs att det räckte till två kransar, hurra!

När jag inte har kransarna på huvudet så brukar jag hänga upp dem i snöre eller tråd och ha dem som prydnad. Visst blev de fina?!



Ett tips: Om du behöver ta en paus när du binder din krans så kan du hålla ihop kransen med en klädnypa (se bild nedan).  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0