Flyga drake

I detta underbara vårväder finns det väl inget man hellre vill än att spendera tid i den friska luften? Det blåser friska vindar i Götet och jag har sedan en tid tillbaka varit sugen på att flyga drake. Idag gjorde jag slag i saken. Jag byggde en egen drake! Om man vill göra det enkelt för sig använder man en vanlig standarddrake som utgångspunkt för sitt byggande och döljer sedan det som är standard med sin egen idé. Det är förstås mer spännande att konstruera sin egen drake helt från början. Rätt vad det är så får du en alldeles egen ide om en drake - nånting vackert eller uppseendeväckande som du vill låta lyfta mot himlen. Risken finns att den aldrig flyger, men om den gör det kommer du att bli stolt och lycklig, det lovar jag! Bara du tänker på lyftförmåga, tyngdbalans och vindbalans när du börjar bygga är chansen stor att du kommer att lyckas. 
 


Själv tror jag att en vacker drake flyger därför att den vill flyga (fula drakar kan och vill säkert också flyga men jag väljer här att framförallt rikta mig till fina drakar). En jämn vind är vad varje drakflygare drömmer om. Men den är nu inte alltid så jämn, ofta är det turbulens i luften. Ibland måste man därför hjälpa draken lite på traven, och den hjälpen får man börja med redan när man bygger den.


Det material man behöver när man ska bygga drakar behöver inte alls vara märkvärdigt, ofta kan du använda sånt som redan finns hemma. De drakar man bygger av "vardagsmaterial" kanske inte håller så länge, men de är billiga att bygga.

Jag tog bara ett stort mysigt vitt papper och gjorde en svans av tidningspapper. Snörena är bara vanlig tråd som jag knöt fast på det stora pappret. Och som ni ser så lyfte faktiskt draken! JIPPI!


Kommentarer
Postat av: Solstige

Mycket inspirerande läsning! :)

Du borde kolla in mitt våldsamt nystartade forum: http://drakflygare.forum24.se



Allt det bästa från mig! :)



2009-08-12 @ 22:53:22
URL: http://solstige.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0