Rediga grytor!

Postat av: Knapp Britta

Hej Petter. Tack för all inspiration. Jag har en enkle fråga. Som du vet så har jag inte så stora kastruller hemma i mitt gryskåp som du. Jag och Emma funderar nu på att investera i en redig kastrull som man kan laga mycket mat i. Nu undrar vi: Hur stor gryta ska vi satsa på?

2009-04-27 @ 13:13:01
URL: http://knappbritta.blogspot.com/
 
Hej Knapp!

Du anar inte hur lycklig jag blir över att du har funnit så stor inspiration här på bloggen! Nu till din fråga.
Det finns inget värre än när kastrullen/kitteln inte räcker till. Även om jag har ett par rediga kastruller så känns de ofta antingen för små eller för tunga. Att koka mycket kål, purjolök eller stora mängder potatisvatten kräver sin gryta. Man behöver mer kastrull, men får inte plats i grytskåpet eller saknar den muskelkraft som krävs för att flytta runt sin kastrull.
Ibland känner jag att vanliga gjutjärnskastruller kvalar ut sig av viktmässiga skäl då jag vill ha en riktigt rejäl gryta. När man har fyllt kastrullen med föda så blir den ofta väldigt tung. Kanske man skulle satsa på en helt runbottnad wok av tunn alu? Hemma kan en rundbottnad attiralj var ostadig eftersom den inte går att ställa ifrån sig, men i många skogar är det väl tvärtom? Naturen är ju inte så rätlinjig som vår artificiella verklighet... Din fråga förtäljer inte var ni har tänkt laga er mat. Mitt tips är att satsa på en stor rundbottnad wok och att försöka laga maten utomhus om ni inte har möjlighet att hålla i pannan under hela matlagningsprocessen. Ett annat tips är att köpa stora mängder färdiglagad mat så slipper ni helt att ge er in i kastrulldjungeln. Jag väljer som ni märker att enbart komma med funderingar och att inte komma med några färdiga svar i en förhoppning om att er hermeneutiska förmåga ska nå nya höjder. Lycka till!



Här är en bild på en av mina favoritkastruller mitt i frukostkoket (det blir glögg med apelsinskal idag).

Tips: Kolla på bortskänkes på Blocket. Där hittar jag alltid saker som jag inte ens vet att jag behöver men som skänker mycket glädje. Hur har ni andra löst detta med storkok?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0