Lågkonjunktur och finanskris - köp lotter!

Idag när jag satt och vände på mina sista slantar fick jag en snilleblixt. Nu när det är lånkonjunktur och allmänt osäkert måste det vara en bra idé att köpa lotter! Eftersom nästan allt sjunker i värde och så har jag hört måste lotterna vara den säkraste investeringen man kan göra. Köper man tillräckligt många måste man ju bara vinna. Jag kom på det smartaste, i vissa affärer kan man köpa en hel ring med lotter, alltså alla som finns. Jag köpte en sådan och nu ska jag bara börja öppna dem och se vilken som är vinnarlotten. Sen går jag bara tillbaka till affären och inkasserar storkovan. Förstår bara inte hur jag vet vilken lott som är vinsten eftersom det inte stod någonting om det någonstans:S Hm, i värsta fall får jag väl ta med alla och fråga dem. Undrar vad man vinner och hur det kommer sig att inte fler kommit på denna genialiska idé!


Kommentarer
Postat av: fisken97

men åååå...så korkad du e...fattar du inte att priset för alla lotterna tillsammans är lägre än värdet på alla vinsterna tillsammans....du är så dum i huvudet petter...tänk till nästa gång!!!

2009-04-15 @ 23:08:37
Postat av: rabies17

men vadå besser-wisser-fisken97....fattar du inte att syftet med denna blogg är att ironisera och förlöjliga hela bloggosfären samt att driva med petter och hans egenheter?

2009-04-15 @ 23:16:10
Postat av: fisken97

det enda jag säger är att petter borde läsa en kurs i att lära sig att tänka! han är uppenbarligen inte medveten om vad som händer runtomkring honom och hur saker och ting i samhället fungerar. han är alldeles för korkad, naiv och dumsnäll. och nej rabies17 jag är ingen besser-wisser. den enda här som är besser-wisser är du och därmed punkt. så det så

2009-04-15 @ 23:19:13
Postat av: Slaktarn

Känner att jag måste gå in och styra upp den här diskussionen innan fler tankefel och missförstånd uppkommer. Jag heter Slaktarn och jag går på Chalmers så jag kan tänka och jag tänker alltid rätt. Jag vill fortsätta på fisken97s resonemang i den första kommentaren. Först och främst kan jag bara konstatera att fisken97 har helt rätt. Hävdar någon motsatsen far denne med osanning. Om summan av värdet för vinsterna överstiger det sammanlagda priset för lotterna kommer lotteriutfärdaren gå med förlust. Därmed kan vi sluta oss till att petter begått ett gravt tankefel. Vidare vill jag, Slaktarn, styrka min slutsats genom att presentera ett bevis som jag själv kommit fram till enkom för denna diskussion:



I följande bevis antas att samtliga lotter alltid blir sålda.

sätt: a=sammanlagda priset på alla lotter

b=summan av värdet för vinsterna



detta ger att resultatet=a-b (vinst vid positivt, förlust vid negativt)



antag att a<b: detta ger att a-b<0 vilket innebär att lotteriutfärdaren går med förlust. Den begåvade läsaren inser härmed omedelbart att lotteriet i dett fall inte utfärdas.



antag istället att a>b: detta ger att a-b>0 vilket innebär att lotteriutfärdaren går med vinst. I detta fall utfärdas lotteriet i och med att utfärdaren kommer att gå plus.



Bevis slut.



Hör gärna av er till mig om ni har fler tankenötter ni behöver hjälp med att knäcka!

2009-04-16 @ 00:12:18
Postat av: Petter

Slaktaren, du är ett geni! Varför är inte jag så smart, förstår inte ens riktigt vad du skriver:(



Jag gick till affären med alla lotter för att inkassera vinsten och de berättade att det inte fanns någon, att lotterna är till för de som har ett lotteri med egna vinster vilket jag inte hade. Jag köpte alltså massor av papper med siffror på för mina sista pengar... Kanske inte var så smart iaf. Får se vad jag ska göra med alla papper, kanske konfetti. Det brukar alltid få mig på bra humör, nu känner jag mig lite nere.

2009-04-16 @ 10:06:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0